Johanna Borskibrug (Brug 41)

Johanna Borskibrug (Brug 41)

Brug 41 over de Keizersgracht is een rijksmonument, oorspronkelijk gebouwd in de 18e eeuw. Alle kenmerkende details van de sierlijke leuningen zijn in oude luister hersteld.

De leuningen zijn door ons gedemonteerd en afgevoerd naar onze werkplaats in Bleskensgraaf. Alle onderdelen zijn apart gecontroleerd, gerestaureerd en vervolgens behandeld met een schopeerlaag en een primer. Na deze behandeling zijn alle onderdelen weer op originele wijze (d.m.v. klinken) in elkaar gezet.

  • De klinknagel wordt in een oven gelegd totdat deze de juiste warmte heeft gekregen.
  • De roodgloeiende klinknagel wordt in het voorgeboorde “klink-gat” gestoken.
  • Het uiteinde van de stalen staaf wordt platgeslagen met een hamer, waardoor de sluitkop ontstaat.
  • Na het plaatsen van de klinknagel koelt het staal af waardoor de klinknagel iets krimpt. Door het krimpen van de klinknagel ontstaat er spanning waardoor een stevige verbinding ontstaat.

Als de leuning is voor zien van een verf laag in de juiste kleur word deze weer terug geplaats op de brug.

Deze brug in de vijzelstraat maakt deel uit van het project ’herinrichting Vijzelstraat’ in opdracht van de gemeente Amsterdam met als toezichthouder Bbm Bouwbemiddeling. Meer informatie over het project ‘herinrichting Vijzelstraat’ is te vinden op: www.amsterdam.nl/rodeloper

Foto’s: K_Dekker bouw & infra