Goud oxideert niet, verliest geen glans, is duurzaam en er is maar een klein beetje licht nodig om goud te laten schitteren. Deze luxe uitstraling en warme gloed zorgen er voor dat mensen goud omarmen. Dit blijk ook uit de vele toepassingen. De gouden bekers bij sport wetstrijden of de Oscars. Het beste is altijd goud.
Door de buigzaamheid en flexibiliteit van goud is het mogelijk om een gram goud te walsen tot er een vel bladgoud van een vierkante meter ontstaat. Met deze zeer dunne velletjes bladgoud kunnen de meest uiteenlopende ornament verguld worden.
Bij Van der Vegt gebeurt het vergulden zoals het hoort, door de smid, met de hand. Dit vereist geduld, precisie en vakmanschap.
HANDWERK HEEFT EEN GOUDEN BODEM
De smid plakt het goud met zijn handen (ja.. zonder handschoenen) dit kan omdat wij bij Van der Vegt vergulden volgens een moderne techniek, met een lijm (acrylmixtion) die niet reageert met de kleine restjes vuil/zweet van de handen. Feit blijft dat het beter is om bladgoud niet met vuile handen aan te raken!
Het goud wat Van der Vegt gebruikt is dikker en sterker dan wat standaard gebruikt word. Dubbel toren goud word dit bladgoud ook wel genoemd. De naam zegt het al het goud is 2x zo dik als het goud wat vaak gebruikt werd.
Een andere positieve eigenschap van het dubbel torengoud is dat er platina door het goud verwerkt zit dit, is een 100% edelmetaal net als goud, en maakt het goud harder en slijtvaster.
Ideaal om buiten toe te passen op objecten van groot tot klein, hekpunten, windvaanen, torenhanen, monumenten, kunstwerken enz.
BLADGOUD NIET MET HANDEN AANRAKEN!
Waarom geld er dan de vuistregen: Bladgoud nooit met blote handen aanraken!?
Dit is vaak waar! Vroeger (en ook nu nog) werden er veel verschillende technieken gebruikt waarbij het zuur/zweet/vuil van uw handen de kwaliteit en uitstraling van het bladgoud kan aantasten. Hieronder behandelen wij een paar technieken:
Polimentvergulden
Dit is een techniek op basis van bindmiddel met eiwit welke aangebracht word op een bolus (het best te vergelijken met een soort klei/gips). Deze techniek kan alleen gebruikt worden voor projecten binnen.
Wanneer bladgoud wat op deze manier verguldt is word aangeraakt dringen er kleine beetjes zweet/vuil door het goud heen. Dit zweet/vuil reageert met de lijm en zorgt voor aantasting van de kwaliteit en uitstraling.
Een voordeel van deze techniek is dat het bladgoud gepolijst kan worden. Door goud te polijsten kan de glans ervan beïnvloeden worden.
Mixtion vergulden
Mixition vergulden is een techniek die gebruikt word voor ornamenten die in de buitenlucht staan. Deze techniek op olie basis lijkt op de techniek die wij bij Van der Vegt gebruiken (acrylmixtion) maar heeft als nadeel dat er door het aanraken zweetdruppeltjes/resten resulteren in zwarte plekken.
Blad zilver met Indische lak
Blad zilver met Indische lak lijkt op bladgoud maar is een stuk goedkoper. In sommige kerken en oude gewelven komen we dit tegen. Na verloop van tijd ontstaat er craquelé in de lak en kan het blad zilver eronder oxideren. Zilver wat oxideert krijgt een donkere kleur. De plaatsen waar de lak beschadigt is komt deze kleur tevoorschijn.
FUN FACT
Bladgoud werd in het begin met de hand geslagen in onder andere Schotland. Dit deden de goudsmeden door kleine beetjes goud op elkaar te leggen met lapjes leer er tussen. Op deze stapeltjes sloegen de schotten net zo lang tot het goud dun genoeg was.
Het meest voor komende ziekte verzuim van deze goudsmeden was:…. een gebroken neus! Hou kan dit? De smeden werden tijden het slaan met de hamer steeds moeier en gingen dichter naar de hamer toe tot.. ze weer klaar wakker waren.